De door schandalen geplaagde Japanse toeleverancier Takata ziet zijn klanten bij bosjes weglopen. Na Honda en Mazda keert nu ook Toyota de rug naar het bedrijf. 's Werelds grootste autofabrikant heeft beslist niet langer de airbags van Takata in te bouwen. Toyota’s ceo Akio Toyoda liet vandaag weten dat de veiligheid van de consument boven alles gaat.
Gigantische terugroepactie
Honda en Toyota zijn de constructeurs die als gevolg van defecte airbags van Takata tot nu toe de meeste voertuigen moesten terugroepen. Het probleem met de airbags is dat ze spontaan kunnen ontploffen waardoor de stof waaruit ze vervaardigd zijn scheurt en er zo metaaldeeltjes - sommige behoorlijk groot - door het voertuig geslingerd werden. De Amerikaanse waakhond NHTSA gaat ervan uit dat dit defect verantwoordelijk is voor ongevallen met zeven doden en bijna 100 gewonden.
Alle klanten gaan ervandoor
Voor Takata is het einde van de lijdensweg nog niet in zicht. Ook Fuji Heavy Industries, de moedergroep van Subaru en Mitsubishi Motors overwegen het stopzetten van de samenwerking. En volgens de Japanse krant "Nikkei" wenst ook Nissan voortaan geen Takata-onderdelen meer aan te kopen.
De airbags zijn bij Takata verantwoordelijk voor ongeveer 38 procent van de omzet, en zodus de grootste divisie van de toeleverancier. Naast onderdelen voor airbags produceert het bedrijf ook kinderzitjes, veiligheidsgordels en stuurwielen.
Weigering tot opheldering
Eerder deze week had het NHTSA Takata nog een boete van 200 miljoen US dollar opgelegd voor het onvoldoende willen samenwerken rond de opheldering van het schandaal met defecte airbags. 70 miljoen dollar zonder uitstel en 130 miljoen als Takata zijn verplichtingen niet nakomt. De Amerikanen riepen de Japanners ook op om de productie en de verkoop van airbags die ammoniumnitraat als opblaasmiddel gebruiken te staken. Die zouden namelijk de schuldigen zijn. Een woordvoerder van Takata zei dat de productie en de verkoop tegen het einde van 2018 zouden worden stopgezet.