Het schandaal met de sjoemelsoftware dat dieselwagens met de EA 189-motor van Skoda, Audi, Seat en Volkswagen milieuvriendelijker voorstelde dan ze eigenlijk waren, omvat ruim 320.000 Belgische voertuigen. Die zullen allemaal verplicht naar de dealer moeten voor een regularisatie. Dat betekent dat ze technisch aangepast zullen worden om de wettelijk verplichte norm op het ogenblik van de verkoop te halen. Een software-update zal voor een groot aantal wagens wellicht onvoldoende zijn. Fysieke aanpassingen zullen daar doorgevoerd worden. Wat die precies inhouden is nog onbekend.
Aanpassingen zijn verplicht
Volkswagen aasde op een vrijwillige terugroepactie, maar de Duitse autoriteiten hebben daar een stokje voorgestoken. Die hebben besloten de actie verplicht te maken. Een maatregel die normaal enkel voorbehouden is voor gebreken die een directe impact hebben op de veiligheid van de bestuurder, passagiers of medeweggebruikers.
Geen kosten
Volkswagen zal de kosten van de aanpassingen geheel voor z’n rekening nemen. En het bedrijf garandeert dat de betrokken voertuigen achteraf hetzelfde weggedrag en dezelfde veiligheidsgraad zullen hebben als voorheen. Maar dat betekent niet dat je meteen moet staan springen om de maatregel. Zoals reeds eerder aangestipt, is op dit ogenblik verre van uitgesloten dat de aanpassingen wél invloed hebben op de prestaties. En die garandeert VW niet in z’n communicatie. Integendeel, Amerikaanse vertegenwoordigers van het merk hebben voor plaatselijke media al aangegeven dat er ‘kleine verschillen’ merkbaar kunnen zijn.