Mitsubishi Starion GSR-III (1982)
De Mitsubishi Starion was een echte Japanse ‘grand tourer’. De driedeurs werd van 1982 tot 1989 gebouwd en de speciale GSR-III uitvoering had dit appetijtelijk ogende digitale dashboard.
Tegenwoordig worden de wijzertjes steeds vaker vervangen door een scherm. Maar die digitale trend is niet nieuw. In de eighties doken digitale wijzerplaten ook al eens op. We hadden eerder al vijf voorbeelden en we doen er nu nog eens vijf bij.
De Mitsubishi Starion was een echte Japanse ‘grand tourer’. De driedeurs werd van 1982 tot 1989 gebouwd en de speciale GSR-III uitvoering had dit appetijtelijk ogende digitale dashboard.
De in 1984 geïntroduceerde Kadett zou de laatste worden met die naam. Daarna nam de Astra de fakkel over. De afgeronde Kadett bestond in een pittige GSI-versie (eerst een 1.8 met bijna 120pk, later een nog krachtiger tweeliter) die z’n geavanceerde karakter in de verf zette met een digitale boordplank.
De Cadillac Allante was ontwikkeld om het op te nemen tegen onder meer de Mercedes SL. De tweezitter was technologisch geavanceerd en dat moest z’n digitale boordplank onderlijnen. Het model bleef tot 1993, maar er werden er slechts 21.000 van verkocht. Het koetswerk werd door Pininfarina getekend en gebouwd.
Ja, eigenlijk dateert de Lagonda uit de tweede helft van de jaren zeventig, maar de luxueuze vierdeurs van Aston Martin bleef wel in productie tot 1989. Het gros van de 645 geproduceerde exemplaren werd in de eighties gebouwd. En alleen al omdat hij de titel claimt van eerste productie-auto met een digitaal dashboard verdient hij toch z’n plaats in deze lijst. Dat dashboard was overigens veel te complex voor z’n tijd en functioneerde zelden of nooit zoals het hoorde.
De Fiat Tipo kwam op de markt in 1988. De beter uitgeruste versies werden getrakteerd op een digitaal dashboard. Dat werd immers al snel controversieel want het bleek onbetrouwbaar. Bij de opvolger was het verdwenen.
De eerste lijst met 5 digitale dashboards uit de eighties vind je hier.
Lees meer