Thunder Power dondert voorlopig vooral in de verte

Bekijk 8 foto's
Door: BV 21-09-2015

Het Taiwanese Thunder Power, klinkt als een nieuwe speler op de markt van de elektrische auto’s. Maar het bedrijf komt niet uit het niets. Al in 1987 ontwikkelde het technologische producten voor thuisgebruik onder de naam Motomax. En als je leest wie er allemaal meewerkte aan deze elektrische auto… allemaal ronkende namen: Bosch, Dallara, CSI en stijlhuis Zagato.

Flamboyant

Het resultaat is een flamboyant ogende sedan. Maar zelfs z’n indrukwekkende prestaties roepen een beetje een déjà vu gevoel op. Meer bepaald naar de Quant F van het in Liechtenstein gevestigde Nanoflowcell. Daar komt de stroom overigens niet uit conventionele batterijen, maar uit een geladen vloeistof die je gewoon kan tanken.

De donder rolt

Thunder Power wil zijn naam waar maken met de keuze uit een 313 of 435pk sterke aandrijflijn. Opteer je voor de laatste dan hoort een topsnelheid van 250 km/u tot de mogelijkheden. De bekende sprint van nul naar honderd doet de elektrische sedan binnen de vijf seconden. De minder krachtige variant doet hier overigens zes seconden over en haalt een respectabele topsnelheid van 210 km/h.

Nog veel interessanter is het om te melden dan de elektrische power-sedan over een lithium-ion accupakket beschikt met 125 kWh. Volledig opgeladen zorgt deze voor een actieradius van 650 kilometer. Tesla droomt ervan, maar het zal er pas van wakker liggen als Thunder Power de claim hard maakt.

Ook indrukwekkend is de duur van bijladen. Is Thunder Power 'stroom'-loos, dan volstaat slechts een half uur opladen voor een rijbereik van 300 km. Het klinkt veelbelovend, maar voorlopig zijn het slechts beloften…

Geef commentaar
comments by Disqus