8 x technologie in Frankfurt

Miljoenen automobilisten gebruiken hun producten, maar de meesten zijn zich er niet bewust van. Toeleveranciers zijn onmisbaar. Zonder hun hulp zouden de auto’s van vandaag een pak saaier en minder innovatief zijn. Zij ontwikkelen nieuwe technologieën en inspireren de constructeurs. Op het autosalon van Frankfurt laten ze zien wat ze in hun mars hebben.

Hybride transmissie met geïntegreerde motor

Getrag (een van ‘s werelds grootste transmissiefabrikanten) toont een nieuwe hybride transmissie met dubbele koppeling en geïntegreerde elektromotor. Die levert ofwel 48, 240 of 400 volt en kan in milde, full en plug-in hybrides ingebouwd worden. Vooral interessant omdat de erg compacte e-aandrijving ook in kleine auto’s past.

Efficiënter draaien

ZF pronkt met de Advanced Urban Vehicle. De concept car demonstreert hoe onderstel-, aandrijving- en rijhulpsystemen kunnen samenwerken. Resultaat: een extreem kleine draaicirkel van 6,50m (ter vergelijking: de draaicirkel van de huidige Smart Fortwo is 6,95m).

Betere batterijen

De ingenieurs van Bosch werken o.a. aan nieuwe batterijen voor elektrische auto's. De lithium-ion exemplaren zullen binnenkort wijken voor lithium-polymeer accu’s. Voordeel: meer dan dubbel bereik voor minder dan de helft van de prijs. Tegen 2020 zou het realiteit zijn.

Garage-assistentie

Met de Homezone Park Assist hoef je niet langer je eigen garage in te rijden. Eenmaal dat je hem de weg getoond hebt, weet de auto uit zichzelf waar hij hoort te staan.

Opgelet voor spookrijders

Bosch werkt ook aan een waarschuwingssysteem voor spookrijders. In tegenstelling tot de techniek van Mercedes waarbij alleen in de spookrijdende auto een alarm afgaat, worden alle andere voertuigen gewaarschuwd.

Thuis in je auto

Autonoom rijden en hybride-technologie staan ook bij Continental op de agenda. Op de IAA toont de toeleverancier een platform voor apps die de auto nog meer in het dagelijks leven integreren. Zo zal je bijvoorbeeld rechtstreeks met de postbode die bij je thuis aanbelt kunnen communiceren.

Geoptimaliseerd remmen

Italiaanse remmenspecialist Brembo sleutelde aan de ontwikkeling van de Brake-by-Wire-technologie. Doel is om het rembevel niet meer fysiek over te brengen, maar via een datakabel. Mercedes heeft dat een paar jaar geleden al eens in de E-Klasse geprobeerd, met weinig succes. Maar Brembo zegt dat de technologie binnenkort klaar voor serieproductie is en garant zal staan voor directer remgevoel en snellere responstijden.

Ontspannen autonoom rijden

Kostal levert onder meer de luchtverfrisser voor de huidige Mercedes S-klasse en werkt momenteel ook aan systemen die ervoor zorgen dat je je goed voelt in de auto. Als onze voertuigen autonoom gaan rijden, zal de bestuurder dankzij comfortabele ligstoelen en ontspannende geurtjes kunnen onthaasten.

Geef commentaar
comments by Disqus