ADAC: Elektrische ruiten zijn onveilig

Vergroot foto
Door: BV 17-08-2015

Elektrische bediende ruiten behoren vandaag de dag tot de standaarduitrusting van bijna elke nieuwe auto. Maar heb je ooit al eens getest wat er gebeurt als er iets tussen het venster geklemd zit terwijl het sluit? Stoppen de ruiten dan op tijd? Normaal wel. Een veiligheidsmechanisme zorgt er namelijk voor dat het motortje van de ruiten herkent wanneer het moet stoppen. Normaliter is dat bovenaan, maar dat kan ook bij een vreemd voorwerp zijn. Een kinderhandje bijvoorbeeld. En de kracht die er op zo’n ruit zit, is niet te onderschatten, soms is dat tot 300 Newton. Een komkommer gaat moeiteloos doormidden.

Geen verplichting

Autofabrikanten zijn niet altijd verplicht om een antiklembeveiliging bij elektrisch bediende ruiten in te bouwen. Als het raam niet beschikt over een tiptoetsfunctie (die het raam in één keer sluit), is het niet verplicht en is het veelal niet aanwezig, ook al blijft het nuttig. En dus zocht de Duitse automobielvereniging ADAC uit welke voertuigen (niet) over een dergelijke beveiliging beschikken. Uit de analyse blijkt dat vooral achteraan (waar nota bene meestal de kinderen zitten) veel constructeurs het niet nodig vinden om de antiklemfunctie in te bouwen. Ook al kosten die systemen nauwelijks een paar cent.

Ongebreidelde besparingswoede primeert op veiligheid

Zo is de huidige Skoda Fabia in tegenstelling tot zijn voorganger aan de passagierszijde niet meer uitgerust met een antiklembeveiliging. En ook bij Volkswagen hebben ze ontdekt hoe ze een euro in stukken kunnen bijten. De VW up! moet het namelijk stellen met elektrische ruiten zonder antiklembeveiliging, ook al was die beveiliging bij zijn voorganger (de VW Fox) en zelfs bij zijn pre-voorganger (de VW Lupo) wel geïnstalleerd.

ADAC publiceerde een lijst met sinds 2012 geteste modellen waarvan niet alle elektrisch bediende ruiten een antiklembeveiliging hebben.

bestuurderpassagierachteraan
Chevrolet Cruze ja ja neen
Citroen Berlingoja neen -
Citroen C1 neen neen -
Citroen C4 Aircross ja neen neen
Citroen C4 Cactus neen neen -
Citroen DS3 ja neen -
Citroen Jumperja neen -
Dacia Dokker neen neen -
Dacia Duster ja neen neen
Dacia Lodgy neen neen neen
Dacia Logan neen neen neen
Dacia Sandero neen neen -
Fiat Panda neen neen -
Ford EcoSport ja neen neen
Ford Fiesta ja neen neen
Ford Ranger ja neen neen
Ford Tourneo ja neen -
Honda Jazz ja neen neen
Hyundai i10 ja neen neen
Hyundai i20 ja neen neen
Hyundai i30neen neen neen
Hyundai ix35 ja neen neen
Hyundai Veloster ja neen neen
Jeep Cherokee ja ja neen
KIA cee´d neen neen -
KIA Picanto ja neen neen
KIA Soul ja neen neen
KIA Sportage neen neen neen
Mazda 2 ja neen neen
Mazda 3 ja neen neen
Mercedes Citan ja neen neen
Mercedes E250 Coupé ja ja neen
Mitsubishi i-MiEV neen neen neen
Mitsubishi Outlander ja neen neen
Mitsubishi Space Star neen neen -
Nissan e-NV200ja neen -
Nissan Juke ja neen neen
Nissan Leaf ja neen neen
Nissan Micra neen neen -
Nissan Navara neen neen neen
Nissan Note ja neen neen
Nissan Pulsar ja neen neen
Nissan Qashqai ja neen neen
Nissan X-Trail ja neen neen
Peugeot 108 neen neen -
Peugeot 208 ja neen -
Peugeot 4008 ja neen neen
Peugeot Partner Tepee ja neen -
Renault Captur ja neen neen
Renault Clio neen neen -
Renault Kangoo Z.E. neen neen -
Renault Zoe Z.E. ja neen neen
SEAT Mii neen neen -
SEAT Toledo neen neen neen
Skoda Citigo neen neen -
Skoda Fabia ja neen ja
Skoda Rapid neen neen neen
Subaru Forester ja neen neen
Subaru Impreza ja neen neen
Suzuki Celerio neen neen neen
Suzuki Swift ja neen -
Suzuki SX4 S-Cross ja neen neen
Toyota Aygo neen neen -
Toyota Yaris ja neen neen
VW up! neen neen -

Geef commentaar
comments by Disqus