Citroën CX
Citroëns uit die periode zweefden altijd over de weg dankzij hun hydropneumatische ophanging. En ze zagen er apart uit. Geen wonder dus dat de CX een dankbare hovercar is.
Deze beelden zijn het werk van de 39-jarige Franse fotograaf Renaud Marion. Die duikt ervoor in z’n kindertijd, toen hij zich het nieuwe millennium voorstelde met ruimtetuigen, buitenaardse wezens die op aarde leefden, ruimtepakken, laserpistolen en… vliegende auto’s. Dat is er niet van gekomen, maar trucage is er wel. En dat heeft hem alvast aangezet tot deze 15 vliegende auto’s.
Citroëns uit die periode zweefden altijd over de weg dankzij hun hydropneumatische ophanging. En ze zagen er apart uit. Geen wonder dus dat de CX een dankbare hovercar is.
De El Camino was altijd al een buitenbeentje. Deze Amerikaan had het postuur van een sportieve coupé, maar de functionaliteit van een pickup. En dankzij de staartvinnen gaat het zweven hem erg goed af.
Technisch is hij identiek aan de Mercedes 300SL Gullwing die verderop ook nog in deze lijst staat. Maar hij moet die vleugeldeuren uiteraard missen. Er zijn er 1.858 van gebouwd.
Je zag van ver aankomen dat een futuristische Citroën het goed zou doen als ‘hovercar’. En al helemaal als het project van een Franse fotograaf was. De laatste grote Citroën, de C6 die van 2005 tot 2012 in productie was, zweeft hier over het beton.
De meest begerenswaardige E-Type. Een coupé met kleine bumpers en aerodynamische afdekking voor de koplampen. En het design houdt ook stand zonder wielen.
En waarom geen stadsautootje? De Peugeot 206 was enorm populair en z’n guitige lijnenspel werd erg gesmaakt. Maar of het zonder wielen ook zo aantrekkelijk is…
De Jaguar XK120 (1948 - 1954) is alom bejubeld. Voor z’n 3,4l zes-in-lijn met 160pk en voor z’n lijnenspel. Dat ziet er nog eleganter uit, ook al wordt z'n vorm in grote mate gedicteerd door de wielbogen.
Dit is de gesloten versie van de 300SL hogerop in deze lijst. En zeg maar meteen dat het de meest iconische Mercedes aller tijden is. En zo zonder wielen, krijgt het begrip vleugeldeuren toch weer een andere betekenis.
De lijnen van grootmeester Bertone! Hij tekende deze hoekige roadster begin jaren zeventig voor Fiat. En zeg maar gerust ‘tijdloos’. Het design ging mee tot 1989.
Het hoeft niet altijd exotisch te zijn. Het kan ook gewoon Duits en praktisch zijn. Een BMW 5-Reeks van twee generaties oud bijvoorbeeld. Als hovercar zou dat nu een occasie van een paar duizend euro zijn. Net als een exemplaar met wielen.
De Italiaanse lijnen van de Alfa Romeo 156 Sportwagon (1997 - 2005) doen het ook goed als zwever.
Dat is een snufje waar zelfs James Bond geen gebruik van kon maken in z’n bekende Aston Martin DB5.
Tussen 1950 en 1965 zijn er iets meer dan 76.000 Porsche’s 356 gebouwd. Dit is één van de latere exemplaren, herkenbaar aan de dubbele grille.
Nog een klassieke Mercedes! Ditmaal het kleine broertje van de 300SL. De 190SL zag er nagenoeg identiek uit, maar onderhuids waren het compleet verschillende wagens. De 300-reeks had een onderstel dat afkomstig was uit de racerij. Deze 190 deelde z’n ingewanden met een ordinaire sedan.
Afsluiten doen we met een Amerikaans slagschip: de Lincoln Continental volgens Renaud Marion. Voor zwevende maffiosi…