Infiniti QX50
Ooit al eens gezien? Dan had je veel geluk. Veel er rijden er namelijk niet van rond. Op de Duitse wegen 37 om exact te zijn.
Hekkensluiters zijn er altijd. Dus ook onder de auto's. Arme drommels die niemand hebben wil. Waarom? Vaak is het louter een kwestie van imago. Maar enkele zijn werkelijk rampzalige rammelbakken of zien er gewoonweg niet uit. Een lijstje van fonkelnieuwe auto's die in 2014 alleen bedolven onder mooie praatjes en massa's korting hun weg naar een (Duitse) koper vonden. Doodverklaarden komen we ook tegen, wakker gekust als het ware.
Ooit al eens gezien? Dan had je veel geluk. Veel er rijden er namelijk niet van rond. Op de Duitse wegen 37 om exact te zijn.
Nog zo'n onzichtbare drommel in het boomende SUV-segment. Twintig Cadillacs SRX moest het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt inschrijven vorig jaar. Ondanks zijn 318pk-sterke 3,6l V6 wilde niemand hem in de garage hebben staan.
Toevallig ééntje van de twaalf al eens tegengekomen. Zoveel werden er in 2014 namelijk in Duitsland ingeschreven. Dat betekent voor de Mercedes S-Klasse één concurrent per maand. In Stuttgart zullen ze er hun slaap niet voor laten. Wel jammer van de efficiënte super deluxe limousine.
Oerslecht imago, spuuglelijk en dubieuze techniek. Soms komt alles samen. De Lada Granta is een dergelijk hopeloos geval. 34 Duitse kopers omarmden in 2014 het Russische sedan-experiment. Mogen zij gelukkig zijn.
Meer en beter kan altijd. Drie (!) BMW's B7 Bi-Turbo Alpina hebben het vorig jaar tot op de Duitse wegen geschopt. De fabrikant van exclusieve auto's haalt uit de 8-cilinder benzinemotor 540pk, een sprinttijd van 4,6 seconden en top van 312km/u. Tegen zulke snelheden ben je het registratiekantoor snel voorbij.
Te mooi om waar te zijn. In 2010 besliste Ferrari de 2+2-zitter Scaglietti van de markt te halen. En toch is één exemplaar er in 2014 in geslaagd nieuw ingeschreven te worden. Tussen haakjes, ook een F430 (2009 stopgezet) haalde die truc uit.
Nog zo'n reïncarnatie. In 2013 heeft Honda de verkoop van de CR-Z in Duitsland gestaakt. Acht stuks zijn niettegenstaande in de statistieken van de nieuwe inschrijvingen beland. Tja, vaak leven terminaal verklaarden langer dan voorspelt. Dat bewijst ook de Opel Speedster.
Eén Wiesmann GT4 heeft zichzelf uit de insolventiemassa van de in 2014 failliet gegane sportautobouwer kunnen redden.
Tot de mysterieuze inschrijvingen van vorig jaar behoort ook de Volvo C30. In 2013 doodverklaard en toch doken ervan vorig jaar nog 58 exemplaren de Duitse wegen op.