Honda heeft een nieuwe generatie van de radargestuurde cruise control klaar. Die kan de gedragingen van het verkeer rond de auto voorspellen.
Camera en radar
Deze Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC) gedoopte creatie maakt gebruik van gegevens die door zowel de radarsensor als de boordcamera’s worden verzameld. Het systeem gebruikt een algoritme om te voorspellen of een auto in een andere rijstrook van vak zou kunnen wisselen. Het kijkt daarbij onder meer naar de relatie tussen verschillende auto’s op dezelfde rijstrook. Het i-ACC kan vervolgens soepeler reageren en de vaak erg abrupte reacties van huidige systemen vermijden.
Een voorbeeld
Je rijdt op de middenrijstrook aan pakweg 120km/u. Het i-ACC ziet op de rechterrijstrook twee voertuigen. Het eerste rijdt 90km/u, terwijl de auto erachter 105km/u rijdt. Dan weet de cruise-control dat de kans hoog is dat de tweede auto de eerste zal willen inhalen. Vervolgens anticipeert die erop door zacht van de gas te gaan en voldoende invoegruimte te laten. In theorie althans…
Eerst op de nieuwe Honda CR-V
Het systeem zal voor het eerst leverbaar worden op de Europese versie van de CR-V. Die zal ook op het Autosalon van Brussel te zien zijn. Andere modellen volgen in een later stadium.