De kleine Britse autobouwer Ariel kennen we eigenlijk vooral van de Atom. Een radicale open sportwagen die z’n pluimgewicht inschakelt om prestaties neer te zetten die menig supercar tot schaamrood dwingen. De Atom schittert op circuit, maar nu heeft hetzelfde bedrijf iets klaar dat bedoeld is voor gebruik naast het asfalt.
Ariel Nomad
De Nomad is een achterwielaangedreven terreinbuggy. Vermogen komt nog steeds van een 200pk sterke 2,4l Honda-motor en een handbediende zesbak zorgt voor de overbrenging. Een standaard limited-slip-differentieel maximaliseert de tractie, maar hoewel de Nomad over een grote rolkooi beschikt, blijft gewicht z’n voornaamste troef. Hij zet slechts 700kg op de weegschaal.
Prestaties?
Die geeft Ariel nog niet vrij, en ze zullen bovendien sterk afhankelijk zijn van de gekozen velgen en banden. Er zullen een hoop verschillende combinaties aangeboden worden, afhankelijk van het terrein waarop de Nomad hoort ingezet te worden. Wat nu echter ook al vast staat: er zijn nog versies met meer vermogen op komst én je zal tegen een meerprijs ook een geavanceerder (lees: elektronisch gestuurd) differentieel kunnen kiezen.