Dongfeng Yueda Kia (DYK) is de Chinese evenknie van Kia. De overheid verplicht buitenlandse ondernemingen er immers om een joint-venture aan te gaan (die het partij-apparaat eerst moet goedkeuren) met een plaatselijke fabrikant. In dit geval dus Dongfeng. Het partnerbedrijf heeft er op het Autosalon van Guangzhou deze KX3 Concept voorgesteld. Een studiemodel voor een compacte SUV die vooral de jonge Chinees naar de hand moet dingen. En hij lijkt behoorlijk goed op een gekrompen Porsche Macan.
Zo groot als een Renault Captur
In de lengte meet deze halve Koreaan 4,26 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,77 en 1,63 meter. De Renault Captur bijvoorbeeld zou een goede indicatie zijn. Toch is de KX3 nog altijd goed voor een heel aardige bagageruimte van 400 liter.
Geen koekendoos
De Chinese auto-industrie neemt zevenmijlssprongen voorwaarts. Enkele jaren geleden plooiden de auto’s er nog bij elkaar als blikken koekendozen, maar tegenwoordig lanceren de constructeurs er modellen die probleemloos 5 sterren moeten kunnen halen in de Chinese evenknie van de EuroNCAP crashtests. De Chinese consument hecht daar naar verluidt veel belang aan.
Pittige motor
Vierwielaandrijving, check. Moderne zeventrapsautomaat, check. En dan nog een 1.6l benzinemotor met turbo. Het vermogen daarvan is onbekend, maar ook op dat vlak hoeven de Chinezen zich niet meer tekort gedaan voelen. Wij daarentegen… want de productieversie blijft binnen de grenzen van het land.