Onderdelenfabrikant TRW, dat een onderdeel is van ZF, presenteert een nieuwe remblok. Die maakt gebruik van een gedeeltelijk keramisch frictiemateriaal dat veel minder metalen bevat dan een conventioneel remblok. Daardoor zal het aanzienlijk minder remstof produceren.
Eerst aftermarket
TRW brengt een lijn met liefst 150 remblokken op de markt, goed voor een dekking van ruwweg 75% van het Europese wagenpark. Het bedrijf mikt in eerste instantie op aftermarket-klanten die de stofreductie van 45% aantrekkelijk vinden omdat de velgen dan minder bevuilen. De prijs zal wel wat hoger liggen.
Minder fijn stof
Dat de technologie ook in de eerste montage voordelen kan hebben, staat nu al boven verdenking. Autobouwers worden hoe langer hoe meer afgerekend op de totale fijnstofproductie van hun voertuigen en remmen nemen daarin een aanzienlijk deel voor hun rekening. Naarmate de regelgeving verstrengt, wordt het dus hoe langer hoe meer relevant om ook daarin nieuwe technologieën te introduceren.