Vertrekken maar
Toyota heeft de pole te pakken met een TS040 Hybrid, vlak voor de debuterende Porsche 919 Hybrid en gevolgd door alweer een Toyota. De eerste R18's van Audi vertrekken pas vanuit 5de en 6de positie.
In een etmaalrace is alles mogelijk. Audi, dat dit jaar alsnog een titel te verdedigen had, is er alweer in geslaagd het hoogste podium te beklimmen van de 24 Uren van Le Mans. Al stond dat helemaal niet in de sterren geschreven. We zetten de feiten kort op een rijtje...
Toyota heeft de pole te pakken met een TS040 Hybrid, vlak voor de debuterende Porsche 919 Hybrid en gevolgd door alweer een Toyota. De eerste R18's van Audi vertrekken pas vanuit 5de en 6de positie.
De start verloopt vlekkeloos. De Toyota TS040 Hybrid met rugnummer 7 en met Alexander Wurz achter het stuur bouwt de leiding uit.
Pech voor de teams van Toyota en Porsche. Nummer 8 uit de eerste ploeg komt even in de grindbak terecht en de Porsche met nummer 14 gaat door een technisch euvel lange tijd de pitbox in.
Alexander Wurz houdt z'n Toyota in ere en blijft leiden. Zijn collega en de eerste Audi's strijden om de plaatsen 2, 3 en 4.
Tijdens een heuse stortbeu crasht La Pierre met Toyota nummer 8. Vervolgens rijdt Sam Bird met z'n Ferrari (#8) zichzelf en een Audi (#3) van de baan.
La Pierre vecht terug en krijgt z'n TS040 weer op de rails. De derde Audi is echter afgeschreven. Intussen blijft Toyota aan de leiding.
Audi verkleint het gat, maar Toyota houdt stand. Er is nog een hele weg te gaan.
In de GT-klasse gooit Aston Martin hoge ogen. Zowel in de GTE AM als in de GTE Pro-klasse rijden de Britse racemachines op kop.
Het is vooral vechten geblazen in de GTE Pro-klasse. Aston Martin, Corvette en Ferrari - met een 458 Italia - wisselen continu van positie.
Net na middernacht wordt het gevoel versterkt dat Toyota winst gaat pakken. De voorsprong blijft met 1,5 tot 2 minuten erg stabiel en de Audi’s (#2 en #1) naderen niet.
Heel de nacht lang blijft Toyota in de overwinning geloven. Van tegenstand is voorlopig nog geen spoor.
Na 14 uur bijna onafgebroken de koppositie te hebben bezet valt de Toyota met #7 uit. De Japanners zien hun droom uiteenspatten.
Audi ruikt een gouden kans en grijpt de leiding met #2. Die bolide gaat na pech echter voor 12 minuten de pit in. Audi #1 neemt daarop de fakkel over.
Porsche zit op de hielen van Audi met de 919 Hybrid #20. Na technische problemen van Audi #1 weet die zelfs aan kop te rijden.
Porsche delft het onderspit. omstreeks 12u30 steekt Audi #2, na vele ronden strijden, de Porsche voorbij. Elke ronde werden gemiddeld 5 seconden goedgemaakt.
Porsche krijgt uiteindelijk ook Audi #1 voor zich. Het merk met de vier ringen lijkt wederom af te stevenen op de grote winst.
In de GTE Pro-klasse ziet Aston Martin - wegens technische problemen - de winst aan zich voorbij gaan. Hun bolide #97 moet meerder malen de pits in en verliest veel plaatsen.
De Audi’s R18 e-tron quattro met startnummers 2 en 1 rijden als eerste over de eindmeet. Het merk wint voor de 5de keer op rij en voor de 13de keer in totaal.