Shuanghuan Sceo
Van deze Sceo zijn er zowaar enkele exemplaren in Europa beland. Voor de achterzijde werd copy en paste gedaan met de eerste BMW X5. De voorkant leek meer op een Toyota Land Cruiser.
China. Als je het de autoconstructeurs vraagt, is het het beloofde land. Het land kent net zo veel potentiële consumenten als Australië, Amerika en Europa samen. Maar het brengt ook heel wat kopzorgen met zich mee. Zo neemt de communistische natie het niet al te nauw met intellectuele eigendomsrechten en zit er tussen China en het Westen regelmatig een haar - om niet van een halve pruik te spreken - in de boter omwille van cyberspionage en diefstal van bedrijfsgeheimen. De autosector is het probleem zeker niet vreemd. We zetten 10 flagrante Chinese kopieën in een lijstje.
Van deze Sceo zijn er zowaar enkele exemplaren in Europa beland. Voor de achterzijde werd copy en paste gedaan met de eerste BMW X5. De voorkant leek meer op een Toyota Land Cruiser.
Ze durven wel, de Chinezen. BAIC heeft een joint-venture met Mercedes. Aan de ene kant werken de bedrijven samen, aan de andere kant rollen de heren gewoon deze B80VJ buiten. Een kopie van de Mercedes G-Klasse.
Ja, de lichtblokken zijn wat scherper. Maar natuurlijk ziet iedereen hier een Jeep Wrangler in.
Er is met kalkpapier over een oude Honda H-RV gegaan, dat is duidelijk. En de Chinezen hebben zelfs een deel van de naam mee gekopieerd.
We hebben geen idee waar de motor zit. Maar het uiterlijk is in elk geval netjes overgepend van de Smart Fortwo.
Ziehier de Chinese kruising van een Fiat Panda met een Nissan Note.
Nog een flagrant voorbeeld. Deze JAG 4R3 is nauwelijks van de vorige generatie Ford F-150 Pickup te onderscheiden. De Amerikanen hebben al een leger advocaten ingeschakeld, maar het Chinese gerecht is moeilijk te vermurwen.
Een beetje Skoda op de neus en de rest is heel veel BMW X1.
BYD staat voor Build Your Dream. En blijkbaar werd er gedroomd van de Lexus RX. Deze S7 lijkt er als twee druppels op.
Bij BYD zijn het specialisten. Ook al wordt er beweerd dat elke overeenkomst met Mercedes louter op toeval berust. De achterzijde is overigens nauwelijks te onderscheiden van die van een Renault Mégane CC.