DAF 33
De kleine DAF was waar het in Nedcar allemaal mee begon. In productie van 1967 tot 1974. Er werden 76.339 stuks van gebouwd.
Nedcar bouwt al auto's sinds 1967 en zal vanaf de zomer ook de nieuwe Mini produceren. We overlopen wat er door de jaren heen werd gebouwd.
De kleine DAF was waar het in Nedcar allemaal mee begon. In productie van 1967 tot 1974. Er werden 76.339 stuks van gebouwd.
De DAF 44/46 was net zo lang in productie als de wat minder luxueuze 33, en kon op flink meer populariteit rekenen. Vanaf 1967 werden er gedurende zeven jaar 178.593 geassembleerd.
De DAF 55 moest het merk een meer volwassen imago geven. Met een 1.100cc watergekoelde luchtmotor. Er bestond onder meer een vierdeurs, coupé en break. Geïntroduceerd in 1968 en in 1972 na 164.231 stuks afgelost door de DAF 66.
Tijdens de carrière van de DAF 66 werd de fabrikant overgenomen door Volvo. Die bleef het model in vier verschillende koetswerkvormen produceren tot 1981. In Born werden er 252.164 gebouwd.
De verschillende modellen van de Volvo 300-serie werden bij Nedcar gebouwd van 1975 tot 1991. Er rolden er zo maar eventjes 1,1 miljoen van de band.
Alle verschillende modellen van de 400-reeks, waaronder deze coupé, liepen in Born van de band tussen 1985 en 1996. Totale aantal? 689.315.
De S40 / V40 was het laatste grote volumemodel dat in Born van de band liep. Vanaf 1995 tot 2004 werden er een miljoen van gebouwd. Tijdens dezelfde periode rolde ook de Mitsubishi Carisma er uit de fabriekshallen.
391.345 exemplaren bouwde Nedcar van de Carisma voor Mitsubishi de stekker uit de Europese Lancer-opvolger trok.
Mitsubishi was in 1998 best vroeg met een kleine monovolume. Van de Space Star werden er tot 2004 268.089 gebouwd. Onvoldoende om nog een opvolger te krijgen.
De Forfour was technisch identiek aan de Mitsubishi Colt. Het verkoopssucces bleef uit en in 2006, amper 2 jaar na de introductie en 132.706 exemplaren ver, strok Smart er al de stekker uit.
De Colt bleef in tegenstelling tot de smart wel in productie van 2004 tot 2012. Met 419.174 exemplaren was het evenmin een succes.
De Outlander was in tegenstelling tot de Colt wél een verkoopstopper. Om ervoor te zorgen dat de levertermijnen niet al te hoog opliepen kon Born er van 2008 tot 2012 dik 59.000 van bouwen. Daarna viel de activiteit er stil.
Het succes van Mini noopt de constructeur om op zoek te gaan naar extra productiecapaciteit. En de keuze viel op Nedcar. Vanaf de zomer van 2014 loopt de derde generatie Mini er van de band. Daarvoor zijn reeds 1.500 eerder afgevloeide werkkrachten opnieuw aangetrokken, en er wordt nog naar 400 ingenieurs en technici gezocht.