Het Duitse Mercedes steekt z'n tentakels uit naar de compactere marktsegmenten. Dat helpt om de almaar strengere CO2-normering voor de complete gammamix te halen (maximaal 130gr/CO2/km vanaf 2015 en later nog minder) en tegelijk zorgt het voor een bredere klantenbasis.
Kleiner
Over een kleine broer voor de GLA wordt al een tijd gespeculeerd en die plannen worden nu concreter. De Duitsers zijn in geen geval van plan om zelf een bodemplaat te ontwikkelen. Het bedrijf zou voor het realiseren van deze nog officieus ‘X-Klasse' gedoopte creatie leunen op partner Renault.
Het Franse bedrijf zou na de dieselmotoren voor de A- B- en CLA-Klasse, de complete Mercedes Citan en de gezamenlijk ontwikkelde Renault Twingo / Smart Fortwo (waarvan de eerste in elk geval voorgesteld wordt begin maart op het Autosalon van Genève) nu dus ook de structuur voor de X-Klasse leveren. Het donorvoertuig wordt de Captur, maar Mercedes zal exterieur en binnenruimte geheel naar z'n hand zetten. De creatie duikt wellicht volgend jaar voor het eerst op in concept-vorm en wordt dan tegen begin 2016 klaargestoomd voor marktintroductie.