Circuit- en rallyformules waarin iedereen met dezelfde auto rijdt, zijn niet meteen nieuw. Maar met een Land Rover Defender? Daar was nog niemand eerder opgekomen. En toch is dat wat de Britten samen met de race-specialisten van Bowler op poten willen zetten.
De Defender Challenge gedoopte formule wordt niet gereden met standaardvoertuigen, al dient tegelijk ook gezegd, dat de aanpassingen relatief beperkt blijven. Er moet voldaan worden aan de verplichtingen van de FIA, wat betekent dat een brandblussysteem, een rolkooi, kuipzetels en vierpunts veiligheidsharnassen steeds present moeten zijn.
Bowler zorgt voor specifieke apparatuur, een aangepaste ophanging en 18-duims-velgen met Kuhmo-rubber. De 2.2l dieselmotor van de productieversie en de handbediende zesbak blijven gewoon zitten. Maar van de eerste wordt wel de sturing onder de loep genomen. Daardoor produceert die 170pk in plaats van de 122 exemplaren die in het standaardmodel aan de koets sleuren.
Een raceklaar voertuig kost je bijna € 60.000 en deelnemen aan de Defender Challenge moet nog eens minimaal € 12.000 kosten. Of het programma ook het Europese vasteland aandoet, is nog niet geweten. Hoe zo'n tot racemonster omgeturnde Defender eruit ziet, ontdek je hier.