Eerder dit jaar stelde BMW op het Autosalon van Detroit de 4-Reeks voor. Een tweedeurs die zichzelf gezien de afwezigheid van een coupé in het gamma van de 3-Reeks de logische opvolger van dat model mag noemen. Dat er voortaan een vier op de kofferklep hangt, heeft te maken met een nieuwe indeling van gamma. Dat is dan weer de kapstok die de overijverige marketingjongens van het bedrijf nodig hadden om toekomstige klanten wat meer centen uit de zakken te slaan voor ruwweg hetzelfde product.
“Aan de benzinekant wordt een 2-liter turbomotor met 242pk waargenomen. Die krijgt de volstrekt uit de lucht gegrepen cijfercombinatie ‘428i' op de kofferklep.”
3 Coupé
Wat de klant geleverd krijgt, wijkt aan de buitenzijde wel meer af van de 3 dan z'n voorganger konden claimen. En hij neemt meer grondoppervlakte in beslag. In vergelijking met de 3 Coupé van de vorige generatie is deze nieuweling 26mm langer en 43mm breder. De buitenmaten tikken derhalve af op 4,64m en 1,83m. De hoogte nam met 16mm af tot 1,36m en de wielbasis groeide met 50mm tot 2,81m. De wielen vinden we voortaan dus wat meer op de hoeken. Het interieur is nagenoeg identiek aan dat van de 3-Reeks.
De motoren
Het motorenpalet was al gedeeltelijk bekend. Nieuw in de lijst zijn de 2-liter viercilinder turbobenzine en de eveneens geblazen 3-liter zescilinder diesel die respectievelijk 184pk en 258pk naar de achterwielen vervoeren. In geval van de 435d produceert de zelfontbrander 313pk en wordt hij enkel in combinatie met een 8-trapsautomaat geleverd.
De diesel-instapper verschanst een 2-liter turbodiesel met 184pk onder de kap (met een verbruiksgemiddelde van 4,6l/100km), terwijl aan de benzinekant ook nog een 2-liter turbomotor met 242pk wordt waargenomen. Die krijgt de volstrekt uit de lucht gegrepen cijfercombinatie ‘428i' op de kofferklep.
De M-versie buiten beschouwing gelaten, kroont de 306pk sterke 335i (eigenlijk een drieliter zes-in-lijn met twee turbo's) zich tot koning van het gamma.