Porsche heeft de Panamera Diesel onder handen genomen. En dat resulteert, op wat stijlupdates na die allemaal parallel lopen met de voor modeljaar 2014 aangekondigde facelift, vooral in meer vermogen.
De 3-liter zescilinder dieselmotor schopt het tot 300pk. Dat is 50pk meer dan voorheen. En de trekkracht wordt ook nog eens fiks verbeterd. De koppelcurve houdt nu tussen 1.750 en 2.500t/min z'n maximumwaarde van 650Nm (100Nm meer dan voorheen) aan.
De ingenieurs uit Stuttgart gebruiken het surplus aan vermogen en trekkracht als excuus om een langere eindoverbrenging te monteren. Dat helpt het toerental bij eenzelfde snelheid omlaag en zorgt bijgevolg voor een lager verbruik. De NEDC-cyclus (cijfers van de EU-cyclus bereikten ons nog niet) wordt afgewerkt met 6,4l/100km of 169gr/CO2/km. De Europese cijfers zijn steeds wat lager.
Ondanks de aangepaste brugverhouding gaan de prestaties er ook nog op vooruit. De topsnelheid bedraagt voortaan 259km/u, wat een verbetering is van 15km/u. En het sprintcijfer slonk van 6,8 naar een ronde 6 tellen. Ten slotte werd ook het sleepgewicht verbeterd. De Panamera Diesel MY2014 verdraagt nu tot 2,6 ton aan de trekhaak - 100kg meer dan tot nog toe het geval was.