Als je als autoconstructeur tegenwoordig winst wil maken en in een hoop verschillende segmenten aanwezig wil zijn, dan heb je nood aan een modulaire structuur. Dan kan je met een minimum aan componenten zo veel mogelijk klanten bedienen en de ontwikkelingskost op het niveau houden dat investeerders gelukkig maakt. VW doet het al jaren en legde de lat met het MQB-platform weer hoger. Ook Peugeot en Citroën maken voortaan gebruik van een modulair systeem. En nu raakt bekend dat Renault-Nissan de club vervoegt met CMF. Dat staat voor Common Module Family. Renault en Nissan gaan ervan uit dat de kosten voor de ontwikkeling van nieuwe modellen tot 40% beperkt kunnen worden. En omdat componenten allemaal in grotere aantallen gebouwd kunnen worden (ze zijn immers allemaal hetzelfde) speelt het schaalvoordeel. Dat wordt op 20 tot 30% begroot.
De CMF-techniek zal tussen 2013 en 2020 wereldwijd in gebruik genomen worden. De Japanners uit de alliantie hebben de eer om de spits af te bijten. Daar zullen de nieuwe generatie Qashqai en X-Trail de eersten zijn om gebruik te maken van het platform. En beide modellen verwachten we nog dit jaar.
De Fransen wachten nog tot eind 2014. Tijdens dat jaar verwachten we de nieuwe Espace, Laguna en Scénic. Al die modellen zullen een gemeenschappelijke architectuur hebben.