Het aanbieden van een extra krachtpakket voor sportieve modellen is voor autoconstructeurs tegenwoordig dé manier om wat meer centen uit de zakken van de consument te slaan. De strategie wordt tegenwoordig zelfs al toegepast op een Golf GTI. Dat ook de BMW M5 en M6 eraan moeten geloven, mag dus niet verbazen.
Het vermogen van beide modellen wordt door een gewijzigde motorsturing opgepept van 560 naar 575pk. De 4,4l V8-centrale wordt steeds gelinkt aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en een actief (M-)differentieel tussen beide achterwielen. De sprint naar 100km/u neemt een tiende minder in beslag, terwijl je vanuit stilstand naar 200km/u 2 tienden van een seconden winst kan boeken. Niet meteen prestaties die de uitgave kunnen verantwoorden, maar de lijst aanpassingen is gelukkig langer.
De aanpassingen aan het onderstel zijn ingrijpender dan die aan het motorblok. Alle varianten (M5, M6 Coupé, Cabrio en Gran Coupé) liggen 10mm dichter tegen het asfalt, hebben een hydraulische stuurbekrachtiging met specifieke afstelling, en hebben gewijzigde veren, dempers en stabilisatorstangen. Voor de herkenbaarheid zijn de versies voorzien van 20-duimers met dubbele spaken en een sportuitlaat met zwart verchroomde uitlaatstukken. Het echte verschil wordt evenwel gemaakt door de aanwezigheid van koolstofkeramische remmen.
En dan zijn er nog enkele kleinere wijzigingen... De type-aanduiding zit nu ook in de grille, er zijn mild aangepast LED-achterlichten en aan de binnenzijde wordt enerzijds wat kwistiger met blinkende sierlijsten gestrooid en anderzijds een nieuw stuurwiel gemonteerd. En BMW realiseerde ten slotte ook nog een groter opbergvak onder de middentunnel. Je kan de details bekijken in de fotospecial.