Op het Autosalon van Genève presenteert Volkswagen volgende maand de Golf GTD, het opperste dieselkanon uit de reeks en de tegenhanger van de toekomstige GTI. Met 184pk weliswaar minder krachtig dan laatstgenoemde zal wezen, maar op de zuinigheids- en emissieschaal wel de betere keuze.
Zo geeft Wolfsburg te kennen dat de 1,3t wegende GTD elke 100km gemiddeld 4,1l diesel lust en dat de CO2-uitstoot 109g/km bedraagt, een volle liter en 30 gram minder dan de vorige generatie poneerde. Wat hoegenaamd niet wil zeggen dat de GTD weinig presteert. Zijn inwondende 2.0 TDI produceert naast de horde paarden immers ook een stevige 379Nm koppel (tussen 1.750 en 3.250tr/min), genoeg om de 0 naar 100-sprint in 7,5 tellen af te werken. Ter vergelijking: de vorige Golf GTD deed er 0,6 seconde langer over, weliswaar met 13pk en bijna 30Nm minder ter beschikking. Toppen doet de nieuwste dieselbeul bij een ronde 230km/u, ook weer 8 eenheden erbij.
De geleverde energie wordt via een manuele zesversnellingsbak naar de voorwielen overgedragen. Een DSG met dubbele koppeling en 6 verzetten vind je op de lijst van toebehoren terug. De GTD laat zich opmerken vanwege zijn bijgewerkte koetswerk met prominente bumpers en onder meer een nieuwe spoiler. Een sportophanging, 17-duims lichtmetaal met bandenmaat 225/45 en een sportieve trim voor het interieur maken het plaatje compleet. Voor meer beeld kan je in de fotoreeks terecht.