Eigenlijk slaagt dit helemaal nergens op, de typebenaming duidt net op vierwielaandrijving. De verklaring van de koerswijziging is simpel: een 4x4-systeem is duur en zwaar en de X3 bijgevolg ook. Deze instapper doet het nu met 55kg minder, en zoals het BMW betaamt worden de achterwielen dus aangedreven.
In het vooronder ligt een 2,0l viercilinder dieselmotor die 143pk en 360Nm koppel produceert. Hiermee kan de X3 18d sDrive tot 2 ton meeslepen. BMW claimt een gemiddeld verbruik van 5,1l/100km met de handgeschakelde zesbak en 5,4l/100km met de optionele achttrapsautomaat. Een start-stopsysteem behoort tot de standaarduitrusting. Voegen zich daarbij: 17 inch lichtmetaal, cruise control, een multifunctioneel stuur met leder bekleed, bluetooth-telefoonvoorbereiding en een USB-poort. De X3 18d met achtertractie spurt van 0 naar 100km/u in 9,9 seconden en topt bij 195km/u. Prijzen volgen.