Na al tweemaal op het net gelekt te zijn is het nieuwtje rond de Renault Alpine A110-50 -een knipoog naar het jubileum- er eigenlijk wel af, maar onze reactie blijft nog steeds dezelfde: wat een blikvanger! Yann Jarsalle en Axel Breun zijn verantwoordelijk voor het vloeiende ontwerp, gebaseerd op de Dezir Concept van de hand van Laurens van den Acker.
De 4,33 meter lange, 1,96 meter brede en slechts 1,23 hoge Alpine A110-50 deelt z'n basis met de Mégane Trophy-circuitracer, maar het onderstel werd specifiek op de Alpine afgestemd. Ook de motor, een 400 pk sterke 3.5 liter V6, is grotendeels identiek aan die van de Mégane. Bij de Alpine ligt het blok dan weer vlak achter de Sabelt-racekuipen en net voor de achteras. Een middenmotorconfiguratie dus, waardoor de sportauto geniet van een vrijwel ideale gewichtsverdeling (48/52). Schakelen geschiedt via een semi-automatische sequentiele 6-bak die net als de achtervleugel, dempers en veren volledig regelbaar zijn.
De Alpine A110-50 mag je terecht een pluimpje noemen. Het koetswerk bestaat uit koolstofvezel en in totaal legt de hele auto nog geen 900kg op de weegschaal. Over acceleraties en de topsnelheid laat Renault zich echter niet uit; Het merk benadrukt liever dat de Alpine boordevol Formule-technieken zit, zoals het stuurwiel bijvoorbeeld - identiek aan dat van de Formule Renault 3.5-bolide. Eentje om naar uit te kijken dus.