Dat de Toyota Hilux een reputatie heeft voor duurzaamheid en betrouwbaarheid is een understatement. Maar bevestiging kan natuurlijk nooit kwaad. Het Japanse bedrijf stelde van november 2011 tot februari 2012 dan ook 10 Hilux ter beschikking voor een Antarctisch programma. De opdracht omvatte de bouw van een brandstofdepot en weerstation de ondersteuning van zowel een wetenschappelijke expeditie als een skiwedstrijd.
Het programma omvatte een dubbele transcontinentale oversteek, waarbij een wereldrecord werd gevestigd door drie van de Toyota. Die legden elk meer dan 9.500km af, wat dit tot de langste Antarctische trip ooit maakte.
Om aan de temperaturen van -50C° en hoogten tot meer dan 3.400m (om van het terrein nog maar te zwijgen) te kunnen weerstaan, werden alle voertuigen geprepareerd door een ombouwspecialist uit IJsland. De noodzakelijke aanpassingen omvatten een kraan om zwaar materiaal te hijsen, de capaciteit om A-1 vliegtuigbrandstof te gebruiken (andere brandstof bevriest gewoon), grotere brandstoftanks, een herwerkte ophanging en gigantische banden met een uiterst lage druk van amper 0,2 bar. Het bandoppervlak is daarbij liefst 17 keer groter dan bij de gewone banden die op een druk van 2 bar staan. Opvallend: de 3.0l D-4D dieselmotor en de versnellingbak bleven onaangeroerd en de expeditie werd afgerond zonder technische mankementen.