Ook Maranello heeft duidelijk zin in het autosalon van Genève. De Italianen konden zich niet langer inhouden om hun nieuwste creatie aan de wereld te tonen. Ziehier de F12berlinetta, een coupé gesneden volgens het gekende recept met een ongezien krachtige V12 in de neus. Ten opzichte van de af te lossen 599 GTB krijgt de F12 een ingekorte wielbasis mee en een lagere inplanting van de motor, de boordplank en de stoelen. Achteraan wordt het koetswerk zelfs iets smaller, dankzij een nieuw ontwerp voor de achterophanging en de versnellingsbak. Scaglietti ontwierp een volledig nieuw spaceframe-chassis en koetswerk waarbij gebruik is gemaakt van een dozijn verschillende soorten aluminium. Al die hocuspocus zou zorgen voor een toename van de structurele stijfheid met 20% terwijl het gewicht met 70kg werd teruggebracht tot slechts 1.525 kg, met een quasi ideale gewichtsverdeling tussen de beide assen (54% achter) op de koop toe. Met een Cd-waarde van 0,299 is de luchtweerstand miniem, terwijl het koetswerk toch maar even 123kg neerwaartse druk genereert bij 200km/u (en dat is een toename van 76%). De remafstanden zijn bovendien drastisch teruggebracht, met dank aan de carbonkeramische remmen.
Terug naar de motor nu, want de 6.262cc 65° V12 laat maar liefst 740 hengsten briesen op de top van zijn kunnen, wat overeenkomt met een specifiek vermogen van 118 pk/liter (2,1kg/pk). Het koppel bereikt een top van 690Nm, waarvan 80% al beschikbaar is bij slechts 2.500 tpm, en zorgt voor een constante acceleratiespurt naar de limiet van 8.700 tpm. De krachtbron is gekoppeld aan de F1 dual-clutch transmissie met kortere overbrengingen die speciaal zijn afgesteld met het oog op de prestaties van de auto. Ietswat irrelevant, maar Ferrari deelt daarnaast trots mee dat het brandstofverbruik met 30% is teruggebracht met een CO2-emissie van 350 gr/km.
Goed, wat levert dat allemaal op? De F12berlinetta gallopeert van 0 naar 100 in 3,1 seconden en van 0 tot 200km/u in 8,5 seconden. Pas bij 340km/u houdt de Italiaan het voor bekeken. Op het circuit van Fiorano werd een rondetijd gerealiseerd van 1'23", sneller dan welke andere Ferrari-straatauto ook. Dat zegt wellicht genoeg.