Bij de constructie van een auto wordt ruim gebruik gemaakt van kunststoffen voor zowel de productie van visuele onderdelen (als de boordplank) als technische onderdelen (zoals bijvoorbeeld motorkapafdekking). Ford werkt nu aan een manier om die kunststoffen radicaal lichter te maken zonder dat hun functie in het gedrang komt. Het gaat om een techniek die samen met het Massachussets Institute of Technology (MIT) wordt ontwikkeld.
De onderzoekers ontwikkelen een techniek waarbij microscopisch kleine bubbels stikstof en koolstof in de kunststof wordt geïnjecteerd. Daardoor is veel minder grondstof nodig voor de productie van een onderdeel en daalt het gewicht ervan. Ford schat dat het z'n voertuigen op die manier 80 tot 340kg lichter kan maken. Uiteraard met gunstige gevolgen voor de veiligheid en het gebruik.
De nieuwe plastics zijn een tikkeltje minder stevig dan de bestaande kunststoffen. Geen probleem, aldus Ford, omdat z'n onderdelen hoedanook zijn ontwikkeld om 50 tot 100% sterker te zijn dan strikt noodzakelijk is.