Hyundai introduceert een nieuwe instapdiesel voor de Santa Fé. Die is afgeleid van de bestaande 2.2l en behoudt diens piëzo-elektrische injectoren, turbo met variabele geometrie en inspuitdruk van 1.800 bar, maar door de boring te handhaven en de slag te verkorten, wordt de inhoud beperkt tot 2 liter.
De centrale levert 150pk en 324Nm, tegen 197pk en 422Nm voor de 2,2. De tweeliter is steeds gekoppeld aan een manuele zesbak en wordt standaard met voorwielaandrijving en optioneel met vierwielaandrijving uitgerust. Een combinatie die een acceleratie tot 100km/u in 11,7 seconden mogelijk maakt en een topsnelheid van 187km/u heeft. Langzamer, maar zuiniger dan de 2,2l. De nieuwe motor laat immers een verbruiksgemiddelde van 6,3l/100km (als voorwielaandrijver - 6,6l/100km wanneer uitgerust met 4WD) optekenen. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 169gr/km. Als bedrijfswagen heeft de Santa Fe daarmee recht op 70% fiscale aftrekbaarheid. De catalogusprijs bedraagt minstens € 30.999.