Op het Autosalon van Bologna pakt Ferrari uit met een 458 in race-schoenen. De auto behoudt de productie 4.499cc V8 met een vermogen van 570pk (bij 9.000t/min), maar de versnellingsbak met dubbele koppeling en de overbrengingsverhoudingen werden aangepast. De 458 Challenge erft van de baanversie ook het elektronische differentieel. Een primeur voor circuit-Ferarri's.
Wat meer aandacht ging naar de gewichtsbeperking. Er wordt meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materiaal al carbon en lexan, maar de Italianen hebben ook dikte van de koetswerkpanelen zo veel mogelijk gereduceerd.
De ophanging is tegelijk opgewaardeerd en gesimplificeerd. De rijhoogte is 5cm verlaagd, de stalen veren zijn een pak stijver, de 19-duimsvelgen kregen een centrale bevestigingsmoer en de dempers zijn dikker maar niet instelbaar.
Omdat Ferrari z'n liefst heeft dat z'n gefortuneerde klanten lang genoeg leven om ook de volgende evolutie van het circuitspeeltje te kopen, zit er ABS op en beschikt de 458 voor circuitgebruik over tractiecontrole met 3 standen.
Tijdens de ontwikkeling joegen de ingenieurs de 458 Challenge over Ferrari's eigen testcircuit in 1:16.5 - een nieuw record en 2 volle tellen sneller dan z'n voorganger. De bolide weerstaat een laterale versnelling van liefst 1,6G.