De 9-3 moet nog even meegaan en Saab doet dan ook de moeite om met ingang van modeljaar 2011 enkele aanpassingen door te voeren. Daarbij ligt de nadruk op de zuinigheid en de CO2-uitstoot. Bijna alle versies ondergaan wijzigingen aan de overbrengsverhouding, aerodynamica en motorsturing en wordt uitgerust met banden met een lage rolweerstand. De benzines worden zo'n 7% zuiniger terwijl het verbruik van de diesels met meer dan 10% daalt. De vierdeurs dieselversies duiken zelfs met één grammetje marge onder de CO2-uitstootdrempel van 120gr/km, wat in heel wat Europese landen invloed heeft op de belasting.
Een nieuwe benzine/BioPower-motor van 163pk, in combinatie met Saab XWD, maakt zijn debuut. En de 1.9 TTiD dieselmotoren kweken extra paarden. De versie van 120pk gaat naar 130pk, die van 150pk gaat naar 160pk en wie daar nog niet genoeg aan heeft, kan nog steeds de 180pk-sterke uitvoering aanstippen.