Eind volgend jaar is het zo ver; dan start VW met de lancering van z'n langverwachte familie supermini's. Die zijn de laatste jaren al de revue gepasseerd als Up!. Eerst met de motor achterin, maar de Duitsers hebben voor serieproductie dan toch maar gekozen voor een meer conventionele lay-out met de motor voorin. Naar verwachting wordt de productieversie slechts 3,45m lang. De investering bedraagt € 308 miljoen. Skoda en Seat en misschien ook Audi mogen naar alle verwachting op dezelfde basis ook nog een nieuwe stadsrakker ontwikkelen.
Bij Seat ligt voor de hand dat die dan de naam Arosa krijgt. Het Duitse Automobilwoche weet immers dat VW de naam Up! niet op de seriemodellen zal kleven. Daarvoor stoft het merk de modelnaam Lupo weer af. Conventionele benzineversies, zij het met zeer compacte motoren, komen eerst. Vanaf 2013 staat ook een elektrische variant op de planning, maar VW heeft bescheiden ambities. Het merk denkt dat die aandrijfvorm de eerste 10 jaar hooguit 2% van de markt zal inpalmen.