Kia heeft nieuws, en dat heeft nu eens niets met Genève, maar wel de Chicago Motorshow te maken. Daar presenteert de Amerikaanse afdeling van het Koreaanse bedrijf immers de Ray. Dat is een hybride met dynamische trekjes. Een studiemodel uiteraard, en productieplannen zijn er niet, al beweert het bedrijf dat heel wat technologie gauw op andere modellen z'n intrede doet.
Onder de kap zit een kleine 1.4l benzinemotor die wordt gekoppeld aan een 78kW sterk elektromotor. Die wordt gevoed door een lithium-ion-polymeerbatterij. Helemaal elektrisch raakt de Ray 80km ver. Springt de benzinemotor bij dan bedraagt de actieradius 1200km en blijft het verbruiksgemiddelde volgens Kia beperkt tot minder dan 2l/100km.
Bij de Ray is er alles aan gedaan om het verbruik te beperken en het rendement te verhogen. Het model dankt er z'n aërodynamische vorm aan. En de ingewerkte zonnecellen. Maar het heeft ook een extra isolerende voorruit (om ervoor te zorgen dat de klimaatregeling minder hard moet werken) en luidsprekers die even veel geluid produceren bij een lager stroomverbruik.