De Clio met zuinige 1,5l dieselmotor met 85pk was al niet dorstig te noemen. De compacte middenklasser liet een CO2-uitstoot van 115gr/km optekenen. Maar in het kader van de huidige CO2-hype zijn de Fransen gaan speuren naar manieren om nog wat extra deciliters uit te sparen. En ze hebben die gevonden.
De Clio dCi85, die in z'n nieuwe versie overigens debuteert op de stand van Renault op het Autosalon van Brussel, stoot voortaan niet meer dan 98gr/CO2/km uit. Dat stemt overeen met een verbruik van 3,7l/100km. Daarmee profiteert het model in ons land alvast van een overheidspremie van 15% op de totaalfactuur. Renault realiseert die waarde overigens zonder de introductie van start/stop-technologie. De dCi85 heeft een betere aerodynamica (onder meer een lagere voorspoilerlip en verlaagde ophanging), geoptimaliseerd motormanagement, langere versnellingsbakverhouding en uiteraard bandjes die zo weinig mogelijk wrijving genereren.