Fiat werkt hard aan de nog immer populaire downsizing van motoren. Dat betekent dat de kleine autootjes (toch een specialiteit van Fiat) van morgen, door nog compactere motoren dan vandaag zullen worden aangedreven. De reden is eenvoudig; zo worden ze lichter, zuiniger en stoten ze minder CO2 uit. Tenminste, tijdens de officiële EU-cyclus. Dat wil overigens niet noodzakelijke zeggen dat ze ook goedkoper worden. De technieken die gebruikt worden, zijn immers prijziger.
We wisten al dat Fiat werkte aan een tweecilinder benzinemotor. Nu heeft grote baas Sergio Marchionne meer details vrijgegeven. De benzinecentrale krijgt Multi-air injectie en wordt 0,9l groot. Fiat voorziet drie vermogensversies. De instapper tekent al voor 65pk en boven deze atmosferische versie komen twee turbo-varianten. Die worden 80 en 105pk sterk. De motor zal de kleine 1,2l viercilinder (met 68 tot 74pk, afhankelijke van de uitvoering) vervangen. De mn.otor wordt eerst in de Fiat 500 geïntroduceerd. Daarna volgen de andere modellen.