Na de zuinige versie van Ibiza heeft Seat nu een tweede Ecomotive-variant klaar. Ditmaal ondergaat de Leon ingrepen die het verbruik -en dus de CO2-uitstoot- verminderen. Onder de kap zit de 105pk sterke 1.9 TDI dieselcentrale die ook nog eens 250Nm trekkracht levert (bij 1.900t/min). De met de hand bediende vijfversnellingsbak krijgt aangepaste overbrengingsverhoudingen. Seat beweert dat die de Leon niet minder dynamisch maken. Integendeel; de sprinttijd naar 100km/u gaat er met 4 tienden op vooruit (tot 10,6 tellen) terwijl de topsnelheid voortaan 186km/u zou bedragen. Eén kilometertje meer dan voorheen. De eindoverbrenging werd met liefst 16% verlengd.
Seat slaagt erin het gewicht van de Leon Ecomotive te reduceren tot 1.320kg, terwijl de andere versies gauw 1.405kg op de weegschaal zetten. Dit gebeurt overigens zonder ingrijpende wijzigingen, maar voornamelijk door uitrusting, waaronder het reservewiel, te schrappen. De ophanging werd met het oog op een lagere luchtweerstand verlaagd en om ook de rolweerstand te reduceren krijgt de Ecomotive speciaal ontwikkelde 195-rubbers. De ingrepen zorgen voor een emissiedaling van 135gr/km naar 119gr/km CO2. Dat komt overeen met amper 3,9l/100km. Wie z'n rechtervoet in bedwang kan houden kan daardoor met één enkele tank bijna 1.500km rijden. De Leon Ecomotive geniet in nogal wat Europese landen van fiscale gunstmaatregelen. Ons land hoort daar evenwel niet bij. België beloont enkel als de uitstoot minder dan 115gr/km bedraagt.