Na schone dieselversies van de Passat en de Polo is het nu tijd voor een Bluemotion-versie van de Golf. De bomenknuffelende middenklasser debuteert zoals het gros van de nieuwigheden deze dagen in september op het Autosalon van Frankfurt. De Golf krijgt een 105pk en 250Nm sterke 1.9 TDI onder de kap. Om hem zuiniger en milieuvriendelijker te maken werd de software aangepast (vooral voor een lager stationair toerental) en zijn de versnellingsbakverhoudingen herbekeken. Aanpassingen die een verbruikswinst van 2 deciliter/100km opleveren. Daarnaast werd net als bij de Polo en Passat vooral aan de aërodynamica gewerkt. De Golf ligt wat lager, staat op banden met een lage rolweerstand, en heeft een voorbumper en grille die beter door de lucht klieven.
Het arsenaal maatregelen levert een verbruiksgemiddelde van 4,5l/100km op. Daardoor stoot de Golf elke kilometer slechts 119gram CO2 uit. Een tankinhoud van 55 liter levert bovendien een theoretische autonomie van 1200km op.