Onlangs presenteerde BMW z'n Efficiënt Dynamics-programma. Een reeks maatregelen die -zonder aan de rijeigenschappen te raken- het verbruik van z'n modellen kan terugdringen. Ze werden meteen op de 1-Reeks geïmplementeerd. Het gaat dan onder meer om een Stop&Start-systeem. Dat legt bij stilstand de motor stil om hem onmiddellijk weer op te starten als de bestuurder een versnelling inschakelt. Een tweede belangrijke pijler van Efficiënt Dynamics is de recuperatie van vertragingsenergie in de vorm van elektriciteit. Die wordt gebruikt om de boordsystemen te laten functioneren. Daardoor moet de alternator niet permanent aan de motor gekoppeld worden, wat de efficiëntie van de krachtbron ten goede komt.
De combinatie van deze maatregelen levert een gevoelige verbruiksdaling op en wordt voortaan ook op alle Mini's geïmplementeerd. Ze verbruiken minder en de CO²-uitstoot daalt. De Mini Cooper D vraagt nu nog slechts 3,9l/100km en stoot over de gemengde cyclus nauwelijks 104 gram CO²/km uit. Zelfs de Cooper S; de potige turbo-versie, realiseert een besparing van 10%.