Mitsubishi heeft zopas de eerste officiële beelden van de nieuwe Lancer EVO X vrijgegeven. Deze rallywagen voor Jan-met-de-pet is de gedoodverfde concurrent voor Subaru's Impreza WRX STi. Subaru dreef eerder de cilinderinhoud van z'n boxermotor al op naar 2,5l, maar Mitsubishi houdt het op een tweeliter. Dankzij een knoert van een turbo zou die zo'n 300pk leveren, maar die gegevens wordt pas in de aanloop naar het komende Autosalon van Frankfurt (IAA) bevestigd.
De EVO X heeft vanzelfsprekend weer recht op permanente vierwielaandrijving (met een intelligente elektronische instelling voor verschillende ondergronden) en gebruikt een handgeroerde zesbak om het geweld door de aandrijflijn te loodsen. De X zal zich onderscheiden met een knoert van een achtervleugel, een grille die als een gapende haaienbek het asfalt tegemoet ziet, zijskirts, 18-duims lichtmetalen wielen, een diffuser en een dubbele uitlaatlijn. Om de turbo van voldoende koellucht te voorzien, zit er een luchthapper op de motorkap. De voorste remmen worden in de afkoeling dan weer bijgestaan door ventilatieopeningen op de flanken.