Als laatste binnen het VW Concern sluit Seat zich nu ook aan bij de vierwielaandrijftechniek. Het gaat voorlopig nog om een prototype, op basis van de Altea. De wagen oogt agressief en avontuurlijk, terwijl ook de sportieve genen van het merk het ontwerp tekenen. De SUV-achtige variatie op de Altea staat 185 mm hoger dan de Altea XL en bidt nu 310 mm bodemvrijheid. Zijn aanrijhoek bedraagt 26° en de afrijhoek is 29° gespecificeerd. Hierdoor krijgt de wagen behoorlijke terreincapaciteiten. Het prototype werd 60 mm breder, om de 255/50 banden op 19" velgen te kunnen monteren. De Altea Freetrack wordt aangedreven door een direct ingespoten turbo benzinemotor, die in dit geval 240 pk levert en verbonden zit aan een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling.
In de Altea Freetrack vinden we het jaren geleden bij de Salsa - een veelbelovend prototype dat echter na het vertrek van Walter da Silva als hoofd van designafdeling helemaal vergeten werd... - voorgestelde Multi Driving Concept (MDC). Het concept verenigt de voordelen van een MPV (Multi Purpose Vehicle) met de eigenschappen van een sportieve terreinwagen. Het interieur van dit prototype kreeg een 2+2 lay-out, met 4 individuele kuipstoelen. Tussen de achterste zetels zit een handige opbergruimte. Zo ontstaat een bijzonder veelzijdig en flexibel bruikbaar voertuig, dat zowel gezinnen als singles weet te verleiden.