Skoda heeft heel wat aan de Fabia te danken. De eerste generatie kon immers 1,5 miljoen klanten overtuigen. Een nieuwe generatie moet dat succes bestendigen. Het design is alvast totaal nieuw en neemt een aantal stijlkenmerken van de goed gesmaakte Roomster over. Dat de generatiewissel ook een groeischeut met zich meebrengt, lijkt inmiddels vanzelfsprekend. Een lengte van 3,39m, hoogte van 1,50m en breedte van 1,64m maken de Tsjech meteen tot één van de reuzen uit zijn segment. Enerzijds gaat daardoor de beschikbare ruimte voor de passagiers erop vooruit, anderzijds kan de Fabia daardoor uitpakken met een laadvolume van 300 liter. Door de achterbank neer te klappen kan dat vergroot worden tot 1.163 liter.
Onder de kap komen zeven motoren. Vier benzines en drie dieselaggregaten. In het eerste geval gaat het om een 1.2 met 60pk, een versie met gelijke longinhoud maar 70pk (onder meer door alle drie de cilinders te voorzien van 4 kleppen), een 1.4 met 86pk en een 1.6 met 105pk. Dieselrijders kunnen opteren voor de 70pk sterke 1.4 TDI, een variant van dezelfde motor met 80pk of een 105pk krachtige 1.9TDI. Op een handgeschakelde vijfbak na (standaard voor alle versies), zal de 1.6 16v ook verkrijgbaar zijn met een Tiptronic automaat die kan uitpakken met zes verhoudingen.
De nieuwe Fabia wordt in maart op het Autosalon van Genève voorgesteld. Meteen daarna wordt hij bij de dealer verwacht. De vijfdeurs bijt de spits af. De productie van de break (Combi) en vierdeurs (Berline) van de huidige generatie wordt nog even voortgezet.