Suzuki staat in Paleis 9. Een plaats waar heel wat mensen zouden passeren, zelfs als er geen enkele auto zou staan. Het Japanse merk heeft zich de jongste jaren immers steevast in de kijker gewerkt door een flinke dosis vrouwelijk schoon op hun stand tentoon te stellen en ons is verzekerd dat het gebruikelijke recept dit jaar evenmin wordt gewijzigd.
Maar we concentreren ons uiteraard op de auto's. En uiteraard staat elke Suzuki in productie er. Er zijn modellen die al enige tijd meegaan, zoals de Alto, Splash, Vitara en Jimny, er is de nog steeds erg guitige Swift waarop de tijd geen vat lijkt te hebben en dan hebben we nog de SX4 S-Cross. En op de schouders van die laatste rust de verantwoordelijkheid om van 2014 een succes te maken.
SX4 S-Cross
De tweede generatie van de SX4 wordt niet langer samen met Fiat gebouwd. er is dan ook vertrokken van een leeg vel papier. En het model werd volwassen. In de lengte kwam er zo maar eventjes 16,5cm bij, in de breedte en hoogte telkens 10cm. Dat betekent dat het model nu een volwaardige familiewagen is, met plaats voor vijf en 430l bagage (de vorige bleef steken op 270l).
Onder de kap zit zowel een 1.6l benzine als een dieselmotor met een gelijkaardig slagvolume. Er zijn handbediende en automatische varianten en je hebt -afhankelijk van aandrijving en uitrustingsniveau- de keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Maar het belangrijkste nieuws is dat de SX4 S-Cross zichzelf nu een plaats toeëigend in het populaire segment van de compacte middenklasse-SUVs. Het segment dat door de Nissan Qashqai populair werd gemaakt. Enig uiterlijk verwantschap tussen beide modellen (vooral achteraan) berust wellicht niet op toeval.