Autosalon van Brussel 2014 Opel

Opel
Bekijk 49 foto's
Door: BV 25-12-2013

Opel vind je terug in Paleis 5, waar de constructeur zich 2.500m2 toeëigende. Het merk stelt er met 30 voertuigen z'n complete gamma tentoon, waarvan we hieronder de hoogtepunten aanstippen. Op het testparcours voor elektrische voertuigen en hybrides (in Paleis 2) kan je tenslotte ook nog de Ampera terugvinden.

Wereldpremiere Meriva

Jaja, Opel pakt uit met een wereldpremière in Brussel. Het gaat weliswaar ‘slechts' om een facelift, maar de Meriva is wel een product dat een flink volume draait en daarom niet te onderschatten is. Meer verfijning en elegantie zijn de sleutelwoorden bij koetswerkupdate, maar de belangrijkste nieuwigheid ligt onder de kap. Daar vinden we immers een 1.6 CDTI ter vervanging van de stokoude 1.7 CDTI. 136pk en 320Nm sterk, met een verbruiksgemiddelde van hooguit 4,4l/100km. De centrale is ook zowat de stilste uit het segment, wat betekent dat Opel in één klap van ongeveer de slechtste leerling in het segment, naar de beste gaat.

Insignia

We bestempelen de Insignia als één van de meest geslaagde facelifts van 2013. En dat heeft slechts ten dele te maken met de subtiele stijlwijzigingen en de grondige interieurupdate. Vooral de -onzichtbare- technische verbeteringen konden ons bekoren. Aanpassingen aan de ophanging bijvoorbeeld. Je kan opteren voor zuinigheid vanaf 98gr/CO2/km of vermogen, met maximaal 325pk. Ook in dit model introduceert Opel de 1.6 CDTI met 136pk en het is eveneens voor het eerst dat die combinatie op een beurs staat.

En avontuur is nu ook een optie. De break is er er voortaan immers als Country Tourer. Voorzien van een beschermplaat onder motor, meer stootvaste plastics rondom en vierwielaandrijving, is dit de meest flexibele telg uit het Insignia-aanbod. De kleinere motoren leveren de Duitsers niet in deze uitvoering. De instapper is de 163pk sterke 2.0 CDTi.

Cascada

De Cascada is in essentie een Astra Cabrio, maar de Duitsers hebben niet graag dat we het model op die manier voorstellen. Er wordt immers getracht om het model een meer premium uitstraling en positionering te geven dan de auto waarop hij gebaseerd wordt. Vandaar de nieuwe naam, net als z'n behoorlijke afmetingen (4,7m lengte) en innovatieve voortrein (afkomstig van de Astra OPC).

Monza

Het beste hebben we tot het laatst gehouden. De Monza. De naam is geleend van een sportcoupé die in 1977 voor het eerst op de markt verscheen, maar anno 2014 staat het voor een concept car (voor het eerst voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt in september 2013) die de Opel van de toekomst vertegenwoordigt. Het is een gespierde vierzitter met twee gigantische vleugeldeuren en een hoop baanbrekende technologie. Denken we maar aan het dashboard met projectie-technologie of de brandstofcel die stroom voor de elektrische aandrijving opwekt. De Monza wordt ongetwijfeld dé publiekstrekker bij Opel.

Geef commentaar
comments by Disqus