Ja, Mini heeft tegenwoordig een heel gamma dat zelfs een SUV en een tot bestelwagen omgebouwde Clubman omvat. Maar er is allemaal wat minder aandacht voor. De grote vedette op de stand in Brussel is immers de nieuwe Mini. De derde generatie al, sinds BMW in 2002 het merk weer aan de startkabels hing. Het model wordt in maart gelanceerd.
Het nieuwe model wordt wat langer (10cm) breder (4,4cm) en hoger (7mm) dan z'n voorganger. De voetafdruk is dus wat minder compact, maar dat betekent natuurlijk ook dat de binnenkant wat ruimer werd. Achteraan moet nu zelfs voldoende plaats zijn om er (in een later stadium) ook een vijfdeurs van op de markt te brengen. En het koffervolume zwelt van 160l aan tot 211l.
De motoren dragen allen een turbo, en de instappers doen het met een 1,5l die niet meer dan drie cilinders telt. Let wel, die is meteen goed voor 136pk. De diesel wordt eveneens een driepitter met dezelfde longinhoud - goed voor 116pk. Geen kneusjes want ze blijven met gemak onder de 10 tellen voor de hondersprint. Maar er is ook een 2-liter viercilinder turbo die 192pk opwekt en in 6,7 tellen van nul naar 100 spurt. Die is sportief uitgedost en zal in de prijslijst terug te vinden zijn als ‘Cooper S'.