Bij Ford staat de stand, in Paleis 5, helemaal in het teken van ‘families'. En laat ons er maar meteen aan toevoegen dat je je daarom niet per sé een adrenalishot moet ontzeggen. De pittige ST-modellen van het merk zijn immers ruim vertegendwoordigd. Zowel de Fiesta als de Focus staan er (met respectievelijk 180pk / 240Nm en 250pk / 360Nm) te blinken, overigens met net zo veel zit- en kofferruimte als de meer dociele versies.
Zuinig
Families die vooral hun brandstofbudget onder controle willen houden, mogen zich vergapen aan de nieuwe Ford Focus Ecoboost. Die kleine 1-liter dreicilinder benzinemotor stoot elke 100km slechts 99gr CO2 uit, met een zacht fiscaal regime als resultaat. De C-Max Energi heeft ook een benzinemotor aan boord, maar laat de aandrijving over aan een elektromotor. Als de aan het stopcontact volgetankte batterijen leeg gereden zijn, zet de conventionele motor brandstof om in elektrische stroom.
Over Ecoboost gesproken
Ford parkeert ook de Formula Ford Ecoboost op z'n stand. Die éénzitter wordt ook al door het éénlitercentrale aangedreven. 205pk sterk en vederlicht, met ijzersterke prestaties dus. Ford reed er in 7:22 mee rond de Nordschleife van de Nurburgring. Sneller dan - we noemen maar wat - een Ferrari Enzo of Pagani Zonda F.
Ecosport
Noem de stads-SUV van Ford een opgehoogde Fiësta en je bent niet zo ver van de waarheid. De in Zuid-Amerika gebouwde Ecosport doet wel z'n best om stoerder voor de dag te komen dan de meeste van z'n concurrenten. De aandrijving is uitsluitend in handen van compacte motoren. Een 1.5l diesel en - alweer - de 1.0 benzine.
De Tourneo-familie
Erg veel aandacht gaat uit naar de zogeheten ‘ludospaces'. Dat zijn, in oorsprong tenminste want het concept werd de jongste jaren competitiever en meer volwassen, voor personenwagenvervoer omgebouwde bestelwagens. Ze hebben in regel een gunstiger prijs/ruimte-verhouding dan conventionele monovolumes. Bij Ford heten die allemaal Tourneo. De Tourneo Custom werd eind 2012 aan het gamma toegevoegd en is gebaseerd op de Transit.
De Tourneo Connect schikt zich in de middenklasse, waar je onder meer ook de Peugeot Partner en Citroën Berlingo terugvindt. Dat model wordt nu op de markt geïntroduceerd.
Midden 2014 tenslotte, komt de Tourneo Courier op de markt. Die is amper 4,42m lang en schikt zich naar de vormtaal van de B-Max, al heeft dit model wel conventionele B-stijlen. Ook hier weer een 1.0 naast een 1.6 en diesels met 1,5 en 1,6l slagvolume.