Wereldpremière
Designer Laurens van den Acker tekende voor Renault een nieuwe identiteit uit. De Megane was één van de weinige producten van het merk die zich nog niet naar de jonge stijltaal van het bedrijf had geschikt. Op het Autosalon van Frankfurt, in september 2013, kwam daar met de voorstelling van een facelift verandering in. Uiteraard werd niet alleen het uiterlijk onder handen genomen. In één adem werden de motoren wat aangescherpt, daalde het verbruik en kreeg het interieur de nieuwste variant van Renaults R-Link infotainmentsysteem ingebouwd. De Coupé, Berline én break (Grantour) debuteerden op Duitse bodem, maar de omgeturnde dakloze versie staat voor het eerst in Brussel te pronken. Een wereldpremère die op dezelfde aanpassingen wordt getrakteerd als de andere leden van het Mégane-gamma.
Concept cars
De Renault Espace gaat inmiddels al een hele tijd mee. Het model werd voor het eerst aan het publiek getoond op het Autosalon van Genève in 2002. Opvolging zit er nu wel aan te komen en het heeft er alle schijn van dat de Fransen kiezen voor een wat stoerdere invulling van het concept. Een voorbode daarvan is het studiemodel Initiale Paris. De naam zullen we in de toekomst overigens niet alleen terugzien in combinatie met het label van de grote monovolume. Renault wil van Initiale Paris een apart submerk maken dat staat voor een aparte, luxueuze afwerking. Denk in de richting van DS bij Citroën, maar dan zonder specifieke modellijn.
Het tweede studiemodel op de stand van Renault is een project van de Sport-afdeling. Het is de Twizy Renault F1. De excentrieke éénzitter is niet alleen in de ketel met spoilers en vleugels gevallen, maar schopt het ook tot 95pk. Dat lijkt niet zo veel, maar vergeet niet dat het standaardmodel het moet stellen met amper 17pk. Van nul tot 100km/u is deze uitstluitend voor showdoeleinden in elkaar gevezen Twizy dan ook net zo snel als een Megane RS.
Wie het allemaal wat nuchterder bekijkt kan de Twizy ook bekijken in de bestelwagenuitvoering. De achterste zitplaats is er opgeofferd voor extra stouwcapaciteit. Renault denk dat het model vooral succes kan hebben bij -bijvoorbeeld- pizzabezorgers...
Succes in F1
De Duitser Sebastian Vettel zette in 2013 al voor de vierde keer op rij het wereldkampioenschap F1 op z'n naam. Dat deed hij met een Red Bull die door een Renault-centrale wordt voortgestuwd. De bolide in kwestie staat te pronken op de stand van Renault.