Nissan deelt z'n erg ruime stand in Paleis 6 onder in 4 verschillende ‘corners'. In het totaal staan er 24 verschillende voertuigen, grotendeels onderverdeeld in de categoriën EV, Sport, City en Crossover. En de Japanners kunnen bij elk thema eigenlijk wat nieuws voorstellen.
EV
In 2013 werden in ons land zo'n 150 stuks van de Leaf verkocht. Een aantal dat duidelijk voor verbetering vatbaar is, maar daarvoor wordt vooral de overheid (die nauwelijks een stimulans voor elektrisch rijden voorziet) met de vinger gewezen. Dat het aantal toch wat gestegen is in vergelijking met afgelopen jaar, heeft wellicht te maken met een grondige productvernieuwing. Nissan bouwt de Leaf voortaan in Europa, en terwijl het uiterlijk zo goed als ongewijzigd bleef, werden de rijeigenschappen, uitrusting en rijbereik wel aangescherpt, terwijl de prijs fors werd teruggedrongen. De Leaf staat nu in de catalogus vanaf € 29.890.
Het elektrische gamma van Nissan krijgt binnenkort versterking van een bestelwagen. De e-NV200 zal zo'n 700kg kunnen laden en kunnen uitpakken met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de Leaf. Logisch, want het zijn de ingewanden van bovenstaande die worden getransplanteerd in de besteller. De definitieve versie komt er in de loop van het jaar, op het Autosalon van Brussel, staat nog een concept.
Sport
Nissan blijft z'n GT-R aanscherpen. Voor modeljaar 2014 is het model weer verfijnd, en komt er een Nismo-variant die het tot zo maar eventjes 600pk schept. Die laatste is niet te zien in Brussel, maar de Europese première voor de mild opgefriste editie, na z'n werelddebuut op het Autosalon van Tokio, is wel een feit.
De ZEOD RC is de opvolger van de erg aparte Deltawing. Nissan doet met de hybride racer een gooi naar de overwinning in de 24 Uren van Le Mans en zet de unieke sportbolide alvast te kijk in Brussel.
City
Niet eens een jaar geleden fristte Nissan de Micra op. En het lanceerde ook een nieuwe Note. Die kleine stadsrakker krijgt een nieuwe motor en kan ook pronken met een nieuw optisch sportpakket.
Crossover
Het grootste spotten we echter in de hoek van de Crossovers. Daar stellen de Japanners immers de nieuwe Qashqai tentoon. Van de eerste generatie van het model werden zo maar eventjes 2 miljoen stuks verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa en niet minder dan 47.000 stuks in ons kleine belgenland. De Japanners houden het op een ‘avant-première' maar dat is een slappe marketingtruuk om te verhinderen dat we de Brusselse Wereldpremière aan te grote klok hangen.
De Qashqai hielden we reeds gedetailleerd tegen het licht. We maken ons er dus vanaf door even samen te vatten dat het model wat langer, breder en lager werd, dat afwerking, stijl en materiaalkeuze grondig werden bijgespijkerd en dat er erg veel wordt verwacht van de 110pk sterke 1.5l dieselmotor met 110pk. Die stoot namelijk slechts 99gr/CO2/km uit.
De nieuwe X-Trail, die voortaan stilistisch erg moeilijk van de Qashqai te onderscheiden is, maar in tegenstelling tot die laatste wel plaats biedt aan even personen (en zo in één klap ook de Qashqai +2 moet vervangen) is niet in Brussel te zien.