BMW stond initieel bekend als bouwer van vliegtuigmotoren, maar moest de productie ervan staken na de Eerste Wereldoorlog. Naar aanloop van de Tweede Wereldoorlog werd die alweer hervat, maar intussen had het bedrijf z'n pijlen ook op de vervaardiging van motorfietsen en auto's gericht.
Het bekende embleem is afgeleid van het logo van de Rapp Motorenwerke, waaruit BMW is ontstaan. Het bevat de kleuren blauw en wit die we ook terugvinden op de Beierse vlag. In 1929, of twaalf jaar na de creatie ervan, prijkte het op de Dixi, een auto afgeleid van de Austin 7, en werd het in een publiciteit opgevoerd als een draaiende vliegtuigpropeller met een blauwe hemel op de achtergrond, zoals je kan zien bij de inleiding van dit dossier.
Sinds de introductie is het logo amper wijzigingen ondergaan, wat enkel bijdraagt aan de sterke identiteit van het merk. Voor de motorsport werd in de jaren '70 en '80 wel een aangepaste versie voorzien, en in 2010 werd in de Britse pers zelfs geopperd dat klanten voortaan voor een eigen kleurenschema konden opteren, met betrekking op politieke voorkeur. Uiteraard bleek het om een aprilgrap te gaan.