Autologo's en hun geschiedenis Mazda

Mazda
Vergroot foto
Door: AUTO55 30-09-2013

De naam 'Mazda' is een verwijzing naar Ahura Mazda, de belangrijkste almachtige van het mazdeïsme of zoroastrisme. Dat is een religie die rond de tiende eeuw voor Christus in Perzië leven werd ingeroepen. Het woord wordt eveneens gebruikt als synoniem voor god.

Oorspronkelijk stond het in 1920 opgerichte bedrijf bekend als Toyo Cork Kogyo Co., tot Jujiro Matsuda in '27 het roer overnam. Men hield er zich bezig met de bouw van driewielige vrachtwagens. In 1934 werd dan het eerste logo ingevoerd, dat in letters was uitgeschreven. Maar amper twee jaar later werd al een nieuw handelskenmerk voorgesteld, verwijzend naar de sterke band met geboorteplaats Hiroshima. De driedubbele 'M', die doet denken aan vleugels, stond voor Mazda Motor Manufacturer en moest 'behendigheid, snelheid en de mogelijkheid om nieuwe hoogtes te bereiken' uitstralen.

In 1959 schopte een klassieker ontwerp het tot nieuwe winnaar. Het embleem kwam op de eerste passagierswagens terecht. En dan, zestien jaar later, kwam Mazda met het Corporate Identity System (CIS) op de proppen. De producten werden enkel gesierd met de merknaam in de gekende geblokte letters die nu nog steeds van toepassing zijn.

Voor de exportmarkt ontwikkelde Mazda in 1991 eindelijk een nieuw kenteken. Maar dat logo moest het jaar erop al worden aangepast. De diamant die in de ellips te zien was deed volgens de jury immers te hard aan de ruit van Renault denken. Al moest de beeltenis eigenlijk een vleugel, de zon en een lichtcirkel voorstellen.

In 1997 veranderde het logo alweer. Dat moest creativiteit, vitaliteit, flexibiliteit, passie en vooral duurzaamheid uitstralen. En met de vleugels in de 'dynamische cirkel' wilde Mazda aantonen dat men klaar was om ze uit te slaan bij het begin van de 21ste eeuw. Dit logo houdt voorlopig stand.

Geef commentaar
comments by Disqus