Nadat alle panelen en zetels met een vochtige doek zijn gereinigd, is het nodig om beide te voeden en te beschermen. Wat de zetels betreft zijn er verschillende mogelijkheden. Als de bekleding bestaat uit stof, volstaat in regel een grondige stofzuigbeurt. Indien er echter verkleuringen of vlekken aanwezig zijn, gebruik dan een specifiek hiervoor ontworpen product.
Je kan in wezen twee kanten uit: ofwel gebruik je een product dat gedurende de door de fabrikant aangegeven tijd in moet werken, waarna je het samen met het gelifte vuil verwijdert met een vochtige doek. Desgevallend kan het ook nodig zijn om bij hardnekkige vlekken een harde borstel in combinatie met water te gebruiken dat je een waterstofzuiger in moet zetten om alle overtollige vocht naderhand op te zuigen. Het is dan ook aan te raden deze stap enkel te ondernemen als je diezelfde dag geen ritje meer gepland hebt. Voor minder ernstige verontreiniging kan je een bus 'droog schuim' gebruiken: dat is een textielreiniger zonder het gebruik van bijkomend water. Het effect is grosso modo hetzelfde, met die uitzondering dat een droge microvezeldoek volstaat om het product samen met het vuil af te nemen. Ideaal voor vingerafdrukken op de dakhemel bijvoorbeeld.
Neem geen genoegen met een goedkope cockpitspray.
Leder wordt nog steeds beschouwd als het meest voor de hand liggende materiaal om een interieur elegantie, klasse en degelijkheid mee te geven. Het is een natuurproduct dat zeer lang zijn soepelheid en glans kan behouden, op voorwaarde dat het correct onderhouden wordt. Nadat je de zetels hebt gestofzuigd (let op de plooien en kieren) en met een natte microvezeldoek hebt gereinigd, worden ze best ingewreven met een voedend product. Dit kan in principe prima met een klassieke hydraterende zalf die ook geschikt is voor de huid van mensen, maar er bestaan uiteraard producten die hiervoor speciaal te koop zijn. Naast het voeden van het leder, wat het soepel houdt en zo het risico op barsten en scheuren vermindert, beschermen ze het oppervlak tevens tegen UV licht en zo eveneens tegen verkleuring, dof- en broosheid. In één beweging zorgen deze producten tevens voor een reiniging die ingrijpender is dan deze die met een vochtige doek gebeurd. Het voeden van leder is in essentie een preventieve behandeling, maar verwaarloosd leder krijgt evengoed een deel van zijn soepelheid, kleur en glans terug op deze manier en deze stap is dan ook altijd een goed idee.
Uiteraard dien je niet alleen je zetels te behandelen, maar ook alle andere bekledingen. We denken aan de versnellingspook, het stuurwiel, de kopsteunen, de zijpanelen in de deuren en de boordplank. Gebruik voor elk type materiaal het aangewezen product. Voor stoffen en lederen bekledingen ga je dus te werk zoals hierboven beschreven. Kunststof kan je eveneens reinigen met een vochtige microvezeldoek, beschermen doe je met een product dat kunstof en rubber voedt en beschermt. Neem geen genoegen met een goedkope cockpitspray: een aangenaam geurtje en een oppervlakkige glanslaag geven die misschien wel, maar beide vervliegen haast even snel als ze gekomen zijn. Een voedend product geeft een subtiele en duurzame satijnen glans, legt een UV-blokkerende film die bovendien antistatisch is en reinigt de poriën van het materiaal.
Nadat je alle onderdelen van het interieur hebt gereinigd en beschermd, dien je tenslotte de ramen te reinigen met een ruitenspray. Maak er een punt van ook moeilijk bereikbare plaatsen te behandelen (achter de spiegel, in de hoeken) want het zijn deze plekjes die extra opvallen indien ze vuil blijven. Spuit bij voorkeur de spray op een zachte, niet pluizende doek en niet rechtstreeks op het glas. Dit om te vermijden dat je product neerdaalt op reeds gezuiverde en behandelde panelen en stofferingen en zo vlekken veroorzaakt. Optioneel kan je de voorruit en zijruiten inwrijven met anti-condens. Het grondig reinigen van de ruiten is bovendien een goede gelegenheid om vervallen vignetten, stickers en dergelijke te verwijderen met een krabbertje.
En nu is het tijd om de lak te beschermen.