Tijdens de frequente wasbeurt hadden we bij het wassen van het exterieur al ruimschoots aandacht voor de lak natuurlijk, maar ook voor de wielkasten en de zijschorten. We maakten ons echter nog niet te druk over de 'onzichtbare' delen: het onderstel, de uitlaat, het motorcompartiment ... Naar aanleiding van de grondige wasbeurt doen we dat natuurlijk wel, en het spreekt vanzelf dat we dit doen in de eerste fase van de frequente wasbeurt. Het is te zeggen: wanneer we de het eerste vuil van de wagen verwijderen.
Deze bijkomende stap is vooral belangrijk net na de winter, maar kan ook nuttig zijn na afloop van een ritje op stoffig of modderig terrein. Wanneer we de wagen inspuiten met schuim op lage druk, doen we dit dan ook in de wielkasten en op het onderstel. Zorg voor een dekentje of kussentje ter bescherming van je knieën, zo kan je comfortabel met de lans de hele onderkant afwerken. Nadat het schuim even heeft kunnen inweken, spoelen we vervolgens rijkelijk alle delen. Werk je niet met schuim, dan is het nuttig om met een hogedrukreiniger de gehele onderkant af te spuiten, teneinde modder- en zoutresten zo veel mogelijk te verwijderen. Zoals steeds dien je bij het gebruik van een hogedrukreiniger goed op te letten: het is namelijk niet de bedoeling vet uit lagers of gewrichten te spuiten, noch elektrische componenten in water onder te dompelen. Een onderstel mag dan wel gebouwd zijn om natte omgevingen te kunnen weerstaan, maar alles heeft zijn grenzen.
Nog voor je de onderdelen van het koetswerk meer in detail onder handen gaat nemen, is het tevens aangeraden het motorcompartiment te reinigen. Je kan dit met de hand doen: een neutraal sopje en een spons of washandschoen die je enkel voor dit klusje reserveert, kunnen al wonderen doen. Als alternatief bestaan er producten op de markt die hiervoor speciaal werden ontwikkeld. Deze producten zorgen niet alleen voor een ontvettende werking, maar reinigen en voeden de kunststof onderdelen, en beschermen tevens de elektronica tegen corrosie. Vaak zijn deze producten enkel professioneel of in de detailhandel te krijgen, en heb je een luchtcompressor met verfspuit nodig om het aan te brengen. Nadat het product even is ingewerkt kan je het motorcompartiment eenvoudigweg afspoelen.
Tenslotte vermelden we dat ook het uitlaat(sier)stuk tijdens deze fase je aandacht verdient. Dit onderdeel bestaat vaak uit roestvrij staal of is bekleed met een laagje chroom, maar verliest veel van zijn glans doorheen de tijd omdat onverbrande uitlaatgassen aankoeken en kunnen invreten. Gebruik een specifieke poetspasta (chroom- of inoxpoets) en eventueel staalwol om de eindstukjes te reinigen en op te blinken, en je zal verstelt staan van hoe dit de algemene aanblik van je wagen beïnvloedt. Zijn de eindstukjes te ver heen, overweeg dan een vers setje. Vaak zijn deze makkelijk en goedkoop te vervangen.
Een andere stap in de grondige reinigingsbeurt die naar keuze kan ingepland worden, is de reiniging en bescherming van het interieur. Daarover hebben we het nu.